I artikkelen “ The Law of Online sharing” av Paul Buotin publisert I Technology Review i Jan/Feb 2012, hevder artikkelforfatteren at Mark Zuckerberg, grunnlegger av Facebook før eller siden vil måtte ta inn over seg at all vekst har en grense – også når det gjelder Facebook.

Zuckerbergs lov hevder at vi for hvert år som går, vil doble mengden av informasjon vi deler på nettet. Og dette i uoverskuelig framtid. Forretningsideen er rimelig enkel: Jo mer personlig informasjon vi deler – jo mer målrettet blir reklamen vi utsettes for – og salgene øker, og for Mark Zuckerberg vil inntjeningen av denne reklamen kunne øke i samme eksponentielle kurve som mengde data vi deler…

Utviklingen i teknologi gjør det enklere å dele med små datamaskiner og telefoner som er så kraftige som PC’er, og den milliarden av mennesker på Facebook er med på delingen, og ettersom det kommer nye applikasjoner som gjør at vi deler ting som vi ikke delte tidligere.

Liker –knappen er nøkkelen her. Nettverkseffekten er enorm når man I opphisselse av å ha funnet den ideelle duppeditten, eller at et klesplagg du bare må ha blir bestilt – og man deler denne følelsen med sine 7-800 nærmeste venner på Facebook….Og når de da i tur trykker Liker, og sprer dette videre til sine nærmeste venner… Ja da har vi en enormt effektiv markedsføring i sving. Og markedsføring er nettopp det disse nettverkene driver med.

Det gode eksemplet på nettverkseffekt, som Professor Arne Krokan fikk brent inn i hodet mitt; Om du deler et budskap med 2 stykker, og disse 2 deler med 2 nye, og gjør dette i 33 ledd, ja da har du faktisk nådd hele verdens befolkning – vanvittig ikke sant…

Liker –knappen er en måte å dele på, men det finnes så mange flere. Det finnes applikasjoner som kan visualisere din lokasjon til enhver tid – om du vil det. Det finnes applikasjoner som kan hente inn data kontinuerlig om dine transaksjoner og dine gjøremål gjennom dagen.. Man må naturligvis gi sitt samtykke til å dele denne informasjonen, men er vi alltid like observant på hva man trykker Accept på?

Hvor går så grensen for hva vi skal dele – for ikke å snakke om hvor grensen går for hvilken informasjon som skal brukes i ettertid, eller enda mer skremmende – i sanntid?

Personlig er jeg en «late bloomer» i forhold til å bli medlem på et sosialt nettverk. Og det er nettopp dette med å dele informasjon med en mengde folk som er noe skremmende. Er det så interessant for alle mine venner, og alle deres venner hvilken dagsform jeg er i? Hvilken musikk jeg hører på og hva jeg liker og kommenterer…? Jeg har her en barriere som er rimelig intakt, men ser daglig at noen av mine venner, eller deres venner har brutt disse barrierene for hva som deles – og har utvidet et slags «repertoar» for hva de mener er viktig å dele.

Jeg kom i skade for å trykke på en «Liker» på noe en venn av meg hadde kommentert – jeg fikk panikk. Faen å…. hvorfor skal alle se at jeg «Liker» dette….?
Det er mulig jeg er gammeldags, og når jeg diskuterer disse problemstillingene med min høyst oppegående og meget reflekterte sønn på 21, får jeg vel det understreket… «Pappa, alle gjør det,(deler denne trivielle informasjonen) , det er ingen som reagerer om du liker noe her….»

Hmmm, også han har brutt disse barrierene..

Min bekymring er at dette tar overhånd, at alt for mye deles, og at alt for mange vet altfor mye om alt for mange. Min bekymring er at mye er uhensiktsmessig å dele, og den største er at folk med uhederlige hensikter kan gjøre stor skade basert på den informasjon som ligger tilgjengelig.

Mulig jeg er paranoid, men det er nesten som at jeg ønsker at Paul Buotin får rett i at denne veksten ikke kan fortsette i det uendelige, men snarere at det naturlige for en slik eksponentiell vekst er at den ender opp i katastrofe om du trykker på for lenge…